Monday, January 31, 2011

Cassandra

Pagi tu gua bangun awal
hanye berkain pelikat teros mencapai tuala kt tepi pintu
memang selalunye beliau tersangkut kat situ
gua teros menciom bau beliau
masih oke lagi walaupon sudah 3 minggu gua tak campak beliau ke dalam washing machine
Sniff sniff
masih berbau softlan lagi..
gua tak fikir panjang teros meneroskan niat ingin ke bilik air..
sblom itu gua perlu masok ke dalam lif dan menekan butang basement
sebab bilik air rumah gua terletak di aras bawah..

Tingg.!!!.lif itu berbunyi..
menandakan gua sudah berada di aras bawah
lalu pintu lif terbuka utk gua keluar dari situ..
jarak antara lif dengan bilik air tak berape jauh.
hanye selangkah dua dah sampai..
gua melangkah masok ke bilik air dengan kaki kiri 
sambil membace doa memasuki tandas yg telah gua hafal
mase kt kelas fardhu ain dulu..

selesai membace doa (dalam hati, mane bole bace doa kt dalam tandas)
gua mencapai berus gigi berwarne biru cair
yang sudah tersisip rapi di tepi cermin sejak malam tadi..
gua pon perhatikan susuk tubuh beliau.
"Cis, hodoh nye rupe kau!!" tiba2 gua berkate seorang diri
dgn nada suare yg perlahan
takot malaun2 lain terjage, kantoi plak kegiatan gua bangon awal pada pagi itu.
Huh,buruk sungguh rupa beros gigi gua ni
dah lusuh telan dek zaman, berusnye pon bagai hidop segan mati tak mahu..
lalu gua pon berkata dalam hati,
" kalau aku teroskan jugak menggunakan perkhidmatan beliau, mau haus gusi aku dibuatnye..".
"Hihi", gua ketawe sorang diri.
dengan tidak semena-mena timbul perasaan prihatin dalam hati gua.
tanpa berfikir panjang,
gua teros pasang niat ingin menggantikan beros gigi yg baru.
salah gua jugak beliau menjadi sebegitu rupa
dek kerane gigi depan gua jarang jarang.
hihi..











No comments:

Post a Comment